• Facebook
  • Twitter
  • Lebriz
Hayalciler

“hayalciler/dreamers”

 

Platform A Sanat Galerisi, seramik sanatçısı Deniz Pireci ve ressam Gazi Sansoy’un yer aldığı “hayalciler” isimli Resim ve Heykel Sergisi’ne ev sahipliği yapıyor. 23 Nisan Cumartesi günü başlayacak sergide sanatçılar farklı disiplinde yaptıkları eserlerini “hayalciler” üst başlığı altında birleştirerek, Ankaralı izleyicilerin beğenisine sunuyor. Hayalciliğin sanatla uğraşan insanların en önemli ortak paydası olduğunu düşünen Pireci ve Sansoy, farklı sanat disiplinlerinde olsalar da birbirlerini birleştiren en önemli unsurun “hayalcilik” olduğunu bu sergide vurgulamak istemektedirler. Bu sayede izleyicilerin hayal güçlerini tetikleyip, onlarında yeni ufuklara yelken açmalarını sağlayabileceklerini, aslında her sanatçının ve sanat eserinin amacının birazda bu olduğunu düşünmektedirler.

 

Ulusal ve uluslararası pek çok sergiye ve bienale katılmış olan Pireci, eserlerinde neden ana malzeme olarak porselen çamurunu kullandığını ve sanatını şu sözlerle anlatmaktadır.

 

“Yoğrulmaya hem yatkın, hem de direnen porselen çamuru; eylem ve tutkuyla biçimlenmiş ‘’oluş’’larımın bir metaforudur. Malzemeye hükmeden bir imge büyücüsü olarak yapıtlarım enerjimin aynasıdır; saldırının ve direnişin, boyun eğişin ve kararlılığın diyalektiğini oluşturur. Her yapıt, yarattığı çağrışımlarla bir diğerinin sorunsalını da kuşatır. İşte bu sebeplerden; onların tümü hep bir özlemi, tutkuyu, rüyayı ve gizemi anlatır ve sizlere düş, düşün, kurgu ve fantezilerim olarak yansır.”

 

Sergide “Yüzsüzler” serisinden ve “Minyatür Pop” serisinden eserlerine yer verecek Sansoy’un “Yüzsüzler” serisinin çıkış noktasını sanat eleştirmeni Özge Altınkaya Erkök şu sözlerle anlatmaktadır.

 

“Yüzsüzler Serisi, çıkış noktasını Gazi Sansoy’ un Rönesans resmine duyduğu büyük hayranlık ve onların içinde var olmaya karşı hissettiği büyük tutkuda bulur. Bu insanî ve çocuksu tutkunun ortaya çıkardığı eserler, zamanla kollarını insanlık tarihine, sanat tarihine ve tüketim kültürüne kadar uzatır… Yüzsüzler Serisi’nde Sansoy, figür-dominant olan bu resimlerden ideal figürü çekip alır ve boşalan kıyafetlerin içine bir yabancıyı temsilen tümüyle yabancı renkler koyar. Resimlerin güçlü gölge-ışık etkilerinin aksine bu yabancı renkler tümüyle homojendir. Boşlukları dolduran renkler çoğunlukla canlı ve parlak, karakterlerin yerini alan yabancı muhaliftir. Rönesans bu resimlere gerçeklik getirmiştir, Sansoy da bu resimlere kendi gerçekliğini getirir. Yüzsüzler Serisi, bir anlamda ideal ya da gerçek olan olarak sunulanın çağdaş realite ve günümüz sanatçısının bakış açısı ile sorgulanmasını, sarsılmasını teşvik eder.” 

 

Minyatür Pop” serisi eserleri ise Haşim Nur Gürel şu sözlerle yorumlamaktadır.

 

“Sansoy’un Levni’nin minyatürleri ile yola çıktığı kompozisyonlarında ise üç önemli ana figür grubunun varlığı ilk bakışta görülebilmektedir.  Yapıtların ana kurgusunu belirleyen Levni imgeleri, daha önceki yıllarda da kullandığı” Batı Resmi Geleneği’nin ünlü ressamlarının önemli yapıtlarından resimlerin ana kompozisyonlarına takılmış / yapıştırılmış figür imgeleri ve çeşitli güncel imge stoklayan internet sitelerinden avlanan ve indirilen çoğunlukla erotik, dişil güncel magazin imgeleri… Resimlerin ayrıntılı incelenmesinde sonra ise, dördüncü figür grubu olarak ressamın az sayıda kendi fotoğraflarını da bazı kompozisyonlarına dahil ettiğini görebilmekteyiz.”

 

23 Nisan – 26 Mayıs tarihleri arasında devam edecek olan sergi,  Platform A Sanat Galerisi’nde Pazartesi günleri hariç her gün 11:00-19:00 saatleri arasında gezilebilir.





 
  • 1963                      İstanbul - Doğum

    Eğitim

    1973-1979           Özel Moran Lisesi / Özel Kalamış Lisesi

    1979-1983           M.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Ana Sanat Dalı, Lisans (BA)

    2004-2006           M.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Yüksek Lisans (MA)

    Mesleki Çalışmalar

    1984-1989           Kafkas Seramik San. Tic. Ltd. Şti. Kurucu Ortağı, İmalat ve Tasarım Müdürlüğü

    1990-1998           Kafkas Porselen Sanayi Kurucusu ve Genel Müdürlüğü

    1998                      Kadın Girişimci Ödülü

    1999-2003           Adonis Karo Porselen Tasarımı ve Üretimi

    2001-2003           Sanat Limanı sanat atölyesi kurucu ortağı ve öğretmenliği

    2003-2007           Sanat-Oryum sanat atölyesi kurucu ortağı ve öğretmenliği

    2006                      VI. Uluslararası Katılımlı Seramik Kongresi, Sakarya, TR

    2006-2007           Kocaeli Üniversitesi Öğretim Görevlisi

    2007-2010           Kişisel atölyesinde porselen ve cam tasarımcılığı

    2016-2017           GÖRSAV (Görsel Sanatlar Vakfı) Sanat Koordinatörü

    Seçilmiş Sergiler

    Bugüne kadar 8 kişisel sergi gerçekleştiren sanatçı, 150’den fazla ulusal ve uluslararası

    karma, grup, bienal, sempozyum, projeli etkinliklere katılmıştır.

    2003                      Uluslararası Çağdaş Karo Bienali 1, B.A., Arjantin

    2004                      Kahire Seramik Bienali 7, Mısır

    2005                      Kişisel Sergi “Tanrıçalar Zamanı” Galeri X, İstanbul, TR

    2005                      Dünya Seramik Bienali 3, Kore

    2005                      Kişisel Sergi “Sultanlar Saltanatı” Almelek, İstanbul, TR

    2007                      Kişisel Sergi “Yok Zamanda Yaşamak” ,Bilim Sanat Galerisi,   İstanbul, TR

    2009                      Kişisel sergi " Pireci & Pireci", TCC, New York, USA

    2011                      Rotary Meslek Hizmet Ödülü, İstanbul, TR

    2012                      Kişisel Sergi “Bazzinga”, Galeri G-art, İstanbul, TR

    2012                      “Göçebe Bağımsız Sanatçı İnisiyatifi”, Bütünleşme, 5. Pekin        

                                 Uluslararası Sanat Bienali, Çin Ulusal Sanat Müzesi, Pekin, CN

    2012                      Alüminyum 5. Uluslararası Çağdaş Sanat Bienali,                    

                                  Bakü, Azerbaycan

    2013                      Kişisel Sergi “Göçebeyiz Hepimiz”, Galeri Bu, İstanbul, TR

    2014                      Kişisel Sergi “Çeyiz”, Merhart Galeri, İstanbul, TR

    2014                      Tayvan Seramik Bienali, Yingge Seramik Müzesi, Yeni

                                  Taipei Şehri, Tayvan

    2015                      Kişisel Sergi “Oyun Asla Bitmez!”, Artgalerim Bebek, İstanbul, TR

    2016                      Kişisel Sergi “hayalciler/dreamers”, Platform A by Armoni Art   Gallery, Ankara, TR

    •             Sanatçının çalışmalarından bazıları VitrA Seramik Sanat Atölyesi, Kore Museum of WOCEF ve çeşitli özel koleksiyonlarda yer almaktadır.

    •             Sanatçı Seramik Derneği ve Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği üyesidir.

    •             Sanatçı, Göçebe Bağımsız Sanatçı İnisiyatifi’ nin kurucusu ve üyesidir.

     

    Yoğrulmaya hem yatkın, hem de direnen porselen çamuru; eylem ve tutkuyla biçimlenmiş ‘’oluş’’larımın bir metaforudur. Malzemeye hükmeden bir imge büyücüsü olarak yapıtlarım enerjimin aynasıdır; saldırının ve direnişin, boyun eğişin ve kararlılığın diyalektiğini oluşturur. Her yapıt, yarattığı çağrışımlarla bir diğerinin sorunsalını da kuşatır. İşte bu sebeplerden; onların tümü hep bir özlemi, tutkuyu, rüyayı ve gizemi anlatır ve sizlere düş, düşün, kurgu ve fantezilerim olarak yansır.

  •  

    1968- Istanbul doğumlu.

    1989- 1993 Marmara Ü.G.S.F Grafik Anasanat Dalı Mezunıyet.

    1993-1996 Mustafa Aslıer danısmanlıgında yuksek lısans.

    2007- Utopya Platform Sanat Galerisini kurdu.

    2013- Kızıltoprak daki atölyesinde çalışıyor.

    Kişisel Sergiler

    2016 “hayalciler/dreamers”, Platform A by Armoni Art Gallery, Ankara

    2013 Who Are WE/Biz Kimiz Gallery İlayda, İstanbul

    2011 “Faceless”, Gallery İlayda , Istanbul

    2006 Gallery Artist Cukurcuma, Istanbul

    2005 Gallery Artist Cukurcuma, Istanbul

    2004 Taksim Art Gallery, Istanbul

    2004 Gallery Artist Cukurcuma, Istanbul

    2001 Galetea Art Gallery, Istanbul

    1997 Çırağan Hotel Kempinsky, Istanbul

    1995 Sculpture Stıudio Gallery, Istanbul

    Seçilmiş Karma Sergiler

    2009 Contemporary Istanbul’09, Ütopya Paltform Art Gallery, Istanbul
    2009 “Contemporary Turkish Print Artists”, Engraving Exhibition, Technohoros Gallery, Athens-Greece
    2008 Ütopya Paltform Art Gallery, Contemporaray’08 Istanbul Art Fair
    2007 Ütopya Paltform Art Gallery, ArtIstanbul Art Fair, Istanbul
    2006 32nd DYO resim yarışmalı sergisi
    2005 Devlet Resim Sergisi, Ankara
    2003 Devlet Resim Sergisi, Ankara
    2000-2005 “Bizden Ve Onlardan Özgün Baskı Resim Sergileri”, Gallery Tem, Istanbul
    1999 Devlet Resim Sergisi, Ankara
    1999 Turkcell, Resim Sergisi Istanbul
    1998 Caccho Zanchi Art Gallery, Belgium
    1998 Adana Çimento Resim Sergisi, Adana
    1998 “Bizden Ve Onlardan Resim Sergisi”, Gallery Tem, Istanbul
    1997 Caccho Zanchi Art Gallery, Belgium
    1996 “Bizden Ve Onlardan Ozgun Baskı Resim Sergisi”, Original Print Painting Exhibition, Gallery Tem, Istanbul
    1996 İ.M.K.B. Resim Sergisi, Istanbul
    1996 Avrupa Resim Yarışması Sergisi, Belgium
    1996 Austrian Culture Center, Tarabya – Istanbul
    1995 Tekel Resim Yarışması Sergisi, Istanbul
    1995 DYO Resim Sergisi, Ankara
    1995 Devlet Özgün Baskı Resim Sergisi, Ankara
    1994 Devlet Özgün Baskı Resim Sergisi, Ankara
    1994 Heykel Stıudio Gallery, Ortaköy – Istanbul
    1993 BP Genc Sanatçılar Sergisi, Istanbul
    1993 Kocaeli Yarışmalı Resim Sergisi Exhibition
    1993 Fransız Kultur Merkezi, Istanbul
    1992 Kadıköy Caddebostan Kultur Merkezi, Istanbul

    Yüzsüzler Serisi - Rönesans’ın Kayıp Bedenleri                                                                             

    Yüzsüzler Serisi, çıkış noktasını Gazi Sansoy’un Rönesans resmine duyduğu büyük hayranlık ve onların içinde varolmaya karşı hissettiği büyük tutkuda bulur. Bu insanî ve çocuksu tutkunun ortaya çıkardığı eserler, zamanla kollarını insanlık tarihine, sanat tarihine ve tüketim kültürüne kadar uzatır.

    Yüzsüzler Serisi’nde Sansoy, figür-dominant olan bu resimlerden ideal figürü çekip alır ve boşalan kıyafetlerin içine bir yabancıyı temsilen tümüyle yabancı renkler koyar. Resimlerin güçlü gölge-ışık etkilerinin aksine bu yabancı renkler tümüyle homojendir. Boşlukları dolduran renkler çoğunlukla canlı ve parlak, karakterlerin yerini alan yabancı muhaliftir. Rönesans bu resimlere gerçeklik getirmiştir, Sansoy da bu resimlere kendi gerçekliğini getirir. Bu resimlere hayranlık duyar, içlerinde varolmak ister. Ne ideal şekilde, ne gerçek şekilde, ama kendi istediği şekilde varolmak ister.

    Yüzsüzler Serisi, bir anlamda ideal ya da gerçek olan olarak sunulanın çağdaş realite ve günümüz sanatıçısının bakış açısı ile sorgulanmasını, sarsılmasını teşvik eder. Gerçek olarak sunulan ile ilgili kalıplar yıkılmaktadır. Bilhassa Hristiyanlık konulu resimlerde bu, daha vurucu bir hal alır. İsa ve Meryem’in,  Adem’le Havva’nın neye benzediğini bilemeyiz, hatta bir zamanlar gerçekten varolup olmadıklarını bile bilemeyiz. Yüzsüzler Serisi’nde her bir izleyici, her bir zihin onların varlıkları ve imajları ile ilgili düşünmek üzere serbest bırakılır. Hatta yoklukları ile ilgili düşünmek belki daha ilginç olur. Bu karakterler hiç olmasaydı – gerçekte ya da zihnimizde – insanlık tarihi, inanç tarihi nasıl olurdu acaba? Sanatçı, geniş renk alanı ile yarattığı boşlukta izleyiciyi hayal gücü ile boşluğu doldurmaya davet eder.  

    Özge Altınkaya Erkök 

     

    Lale Devri’ne Zaman Yolculuğu

    GAZİ SANSOY’UN “LEVNİ ESİNLİ” YAPITLARI

    Gazi Sansoy’un Levni’nin minyatürleri ile yola çıktığı kompozisyonlarında üç önemli ana figür grubunun varlığı ilk bakışta görülebilir. Yapıtların ana kurgusunu belirleyen Levni imgeleri, daha önceki yıllarda da kullandığı“Batı Resmi Geleneği”nin ünlü ressamlarının önemli yapıtlarından resimlerin ana kompozisyonlarına takılmış / yapıştırılmış figür imgeleri ve çeşitli güncel imge stoklayan internet sitelerinden avlanan ve indirilen çoğunlukla erotik, dişil güncel magazin imgeleri… Resimlerin ayrıntılı incelenmesinde sonra ise, dördüncü figür grubu olarak ressamın az sayıda kendi fotograflarını da bazı kompozisyonlarına dahil ettiğini görebilmekteyiz.

    2009 yılında az sayıda büyük boyutlu figürler ile kurgulanan Sansoy yapıtlarının bu kez yüzlerce küçük figür ile organize edilmesi ise bu yapıtların en dikkat çekici yanıdır. Bu sayede ressam Levni figürleri ile örneğin Rembrandt gibi ressamların figürlerini aynı ölçekte yan yana getirerek devrinin iki rakip medeniyetinin veya yaşam biçiminin karşılaştırmasını da yapıyor. Yapıtlarının ufuk hattına yerleştirdiği derme çatma günümüz Türkiye yapıtları ile 300 öncekisinin Osmanlı bina ve çadır karşılaştırmaları ile kentleşme olgumuzu da eleştiriler getirdiğini de düşünebiliriz.

    Günümüzde ülkemiz ressamlarından bir bölümünün de üzerine gidip yorumlamaya çalıştıkları dünyanın görsel mirasının üç önemli alanından bir sentez arayışından söz etmek yanlış olmaz Sansoy’un resimlerinde.

    Sonuçta hem dijital kurgularındaki ustalık, hem de pentür uygulamaları açısından Gazi Sansoy’un resim dilinin son on yıllık arayışlarını noktalayan önemli bir evreye girdiğini gösteren önemli bir tema ve ona uygun özgün bir resim tekniği yakaladığını söylemek yanlış olmaz, 2010 yılı başlangıçlı, “Levni’ye Saygı” diye adlandırılabilecek, toplumumuzun Osmanlıdan günümüze 300 yıllık dönüşüm sürecini de irdeleyen, sorgulayan bir tavır da geliştirmeyi başaran bu son resimleri ile.

    Haşim Nur Gürel
     

Sergi Resimleri
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Beni Rahat Bırak - Leave Me Alone, 2016 Pleksi üzerinde porselen ve vida / Porcelain and screw on plexi 13x12x12 cm
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Babasına Benziyor- He Takes After His Dad - 2015
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Örtün!-Veiling! - 2014
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Keşke-I wish - 2014
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Çoğumuz-Most of Us - 2015
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Kalsak-We Should Stay - 2014
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Terket-Leave - 2013
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Geleneksel Bebekler-Traditional Babies - 2012
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Hepimiz-All Of Us - 2014
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Heryerde-Everywhere - 2015
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Nerede-where - 2015
Deniz Pireci

Deniz Pireci

Özgür ve Mutlu-Free and Happy - 2015